Motor og kjøreegenskaper

Bensinmotoren på 2,0 liter blir nok forbeholdt de ivrigste dieselhaterne. Men for disse fungerer den greit nok.

Publisert
Sist oppdatert

Det er ikke mange årene siden en 2,0-liter med rundt 140 hestekrefter var det mest naturlige motorvalget i en mellomklasse-stasjonsvogn. Men dette har endret seg. For det første er dieselandelen i Norge overveldende, ikke minst i denne klassen, og flere bilprodusenter har etter hvert begynt å bytte ut sine bensindrevne 2,0-litere med mindre turbomotorer.

Utdøende motorrase

Det er derfor ganske sjeldent at vi kjører slike biler med en helt vanlig sugemotor. Og Renaults eksemplar utmerker seg ikke spesielt på papiret. 140 hesterkrefter fra en 2,0-liter er ikke all verdens i dag. Heller ikke dreiemomentet imponerer spesielt. 195 newtonmeter er tilgjengelig først oppe ved 3.750 omdreininger i minuttet.

Sprekest på papiret

Likevel skal Laguna som stasjonsvogn klare 0-100 på 9,3 sekunder, hvilket i grunn slett ikke er verst. Men vi må innrømme at vi ble noe overrasket da vi så dette tallet, for i praksis virker ikke bilen så sprek.

Trenger turtall

Kanskje har det litt med å gjøre at bunndraget i denne motoren ikke skremmer noen. Når man først får opp turtallet går det for så vidt greit unna. Det er over 3.500 omdreininger at det begynner å skje noe. Da produserer motoren ganske god akselerasjon opp til drøyt 5.000 omdreininger, uten at det blir for mye støy og spetakkel. Ved 6.000 omdreininger er det på tide med et nytt gir.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer