Motor og kjøreegenskaper

A3 lider i liten grad av mangelen på tak. Turbomotoren er dessuten fin og akkurat passe sterk til denne bilen.

Publisert
Sist oppdatert

Ofte påvirker mangelen på tak en bils kjøreegenskaper negativt. Den reduserte karosseristivheten fører til forringede veiegenskaper i seg selv. I tillegg kommer økt vekt og det faktum at produsentene ofte velger et mykere oppsett for å kamuflere noe av ristingen som gjerne oppstår. Resultatet er en bil som er klart mer komfortinnrettet og som i tillegg føles litt slappere i fisken.

Karosseristivhet

Audi har her lykkes ganske godt med A3 Cabriolet. Man merker naturligvis at det er litt ekstra bevegelse i karosseriet over ujevnhetene, men det er også fortsatt tilfellet i så godt som alle fireseters kabrioleter, i større eller mindre grad. Her er A3 tilfredsstillende og omtrent på nivå med konkurrenten BMW 1-serie kabriolet.

Gode kjøreegenskaper

Selve svingegenskapene er i liten grad blitt forringet. Balansen er omtrent så god som i en vanlig A3, og det betyr nøytrale styreegenskaper uten at bilen har noen utpreget tendens til å vandre mer utover i svingene på verken frem- eller bakhjul. At bilens egenvekt har økt med godt over 100 kilo merker man faktisk ikke så veldig mye til. I alle fall ikke uten mulighet til å sammenligne direkte.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer