Motor og kjøreegenskaper

Kjøreegenskapene er denne bilens fremste våpen. Motoren er heftig - men svært tørst. Girkassen fremstår som gammeldags.

Publisert
Sist oppdatert

Under WRX-panseret finner vi en turboladet boksermotor med fire sylindre og 2,5 liter slagvolum. I tillegg til turboladingen sørger variable ventiltider for god fyllingsgrad. Resultatet er 230 hestekrefter ved 5.200 omdreininger.

94 hestekrefter per liter

Med tanke på at vi snakker om turbolading av et såpass stort slagvolum, er imidlertid effektuttaket ikke spesielt høyt; 94 hestekrefter per liter. Også dreiemoment-uttaket er midt på treet; 130 Nm per liter. Vi merker oss også at de 320 newtonmeterne først er på plass ved 2.800 omdreininger, noe som er et relativt høyt omdreiningstall sammenlignet med de fleste konkurrerende turbomotorer.

Maks effekt tidlig

Samtidig er maksimal effekt på plass allerede ved 5.200 omdreininger, noe som er uvanlig lavt. Dette er spesielt overraskende med tanke på at vi snakker om en meget overkvadratisk motor med boring på hele 99,5 millimeter og slaglengde på kun 79,0. Slike forholdstall betyr vanligvis at vi snakker om skikkelige turtallsmotorer. Subaru-motoren tåler da også 6.750 omdreininger, noe som gjør det forunderlig at maksimal effekt er lagt allerede ved 5.200.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer