Motor og kjøreegenskaper

Toliters-dieselen er kraftfull og kultivert. Kjøreegenskapene er... skal vi si, behagelige.

Publisert
Sist oppdatert

Det er nå to år siden Renault presenterte sin dieselmotor av siste generasjon i tolitersklassen, og svarte Peugeot-Citroën som på sin side lanserte en 2,2-liter.

Denne motoren finnes i varianter med både 130, 150 og 175 hestekrefter. Nye Laguna får den med manuell girkasse og 130 hestekrefter eller som 150-hester med automat - hvilket er den versjonen vi testet.

Sprek og behagelig

Common rail-motoren fremstår i hovedsak som en riktig sivilisert maskin med et begrenset støynivå (selv om den avslører seg med karakteristisk knatring på tomgang og da særlig før den har oppnådd driftstemperatur). Vibrasjonene er også holdt i sjakk, og lydbildet er ganske så mykt. De 150 hestekreftene - og særlig de 340 newtonmeterne med trekkraft - er til god hjelp i samarbeid med automatgirkassen med seks trinn som vi opplevde som ganske så samarbeidsvillig, selv om den naturligvis stjeler noen tiendeler fra akselerasjonene. Den nøler imidlertid ikke mer enn det man kan leve med, og girskiftene foregår smidig og raskt nok. Man kunne imidlertid ha ønsket at den var noe raskere med å gire ned - men det kunne vel ha gått ut over normforbruket, dermed utslippene - og dermed igjen, prisen...

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer