Motor og kjøreegenskaper

Til tross for økt vekt og dårligere karosseristivhet er 120i Cabriolet fortsatt en fin bil å kjøre. Med dropp automatkassen.

Publisert
Sist oppdatert

Om lag 120 kilo er vekttillegget sammenlignet med en tredørs kombikupé. Det merkes, men først og fremst på akselerasjonen. Kjøreegenskapene og kjøregleden er fortsatt i toppklasse, og en svingete landevei på en vakker sommerdag gir deg god grunn til å se lyst på livet i denne bilen.

Bra kjøreegenskaper

Balansen er meget fin, selv om vår testbil gjerne understyrte litt helt på grensen ved rett provokasjon. Dette kan imidlertid skyldes at den hadde bakdekk som var hele 245 millimeter brede, 35 ekstra i forhold til forhjulene. Og frem til slippgrensen styrer hekken akkurat passe rundt slik at bilen føles levende.

Kvikk

Styrerespons og –utveksling gjør at den flytter seg ivrig inn i svingene, og du får inntrykk av at den hele tiden kunne ønsket seg enda litt krappere kurver. Styrefølelsen er også god, selv om BMW nå har gått over til elektrisk servostyring også på 1-serie.

Bakhjulsdrift

Bakhjulsdrift er fortsatt noe BMW er alene om i denne klassen og det gjør også sitt for kjøregleden. Med så brede bakdekk som satt på vår bil, var 2,0-literen under panseret aldri i nærheten av å virkelig kunne utfordre grepet deres. Likevel er og blir følelsen av å kunne akselerere kraftig ut av selv krappe svinger i lave hastigheter uten at forhjulene mister festet svært tilfredsstillende.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer