Motor og kjøreegenskaper

160-hestersutgaven av 1.8 TFSI-motoren er både seig, effektiv og turtallsvillig. Bortsett fra enkelte sporingstendenser er kjøreegenskapene forbilledlige.

Publisert
Sist oppdatert

Vi mener at Volkswagen-konsernets nye 1,8 liter store direkteinnsprøytede turbomotor er blant de beste, folkelige bensinmotorene som er lansert på lenge. Selv om slagvolumet er beskjedent, gjør nemlig den nye kraftkilden en særdeles god jobb i mange ulike bilmodeller.

250 Nm fra 1.500 til 4.500 o/min

En av årsakene er det faktum at motoren produserer voksne 250 newtonmeter helt fra 1.500 til 4.500 omdreininger, noe som betyr at den har et oppsiktsvekkende sterkt og bredt mellomregister. I tillegg leveres maksimal effekt - 160 hestekrefter - helt fra 4.500 til 6.200 omdreininger. Dette er også svært uvanlige tall, som vitner om en motor med svært god fyllingsgrad nærmest uansett turtall.

Voldsom seigdragingsevne

Ute i virkeligheten imponerer motoren faktisk enda mer enn de vakre tallene skulle tilsi. Vi provoserte blant annet motoren så mye vi klarte i en slak oppoverbakke og erfarte at vi kunne bremse bilen ned i under 20 kilometer i timen i fjerdegir - uten at den lot seg kvele. Da arbeidet motoren ved usedvanlig lave 600 omdreininger. Fartsøkning produseres allerede fra tomgang ved rundt 800 omdreininger - og like etter at nålen passerer 1.000-streken arbeider motoren rent.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer