Motor og kjøreegenskaper

Dieselmotoren er mer enn sterk nok for Avenger, men bråker irriterende mye. Kjøreegenskapene er greie, men noen utpreget kjøregledespreder er amerikaneren ikke.

Publisert
Sist oppdatert

Vi starter med det mest negative, nemlig motoren. De av dere som leser Dinside Motor jevnlig blir kanskje lei av å høre oss messe om Volkswagens pumpedysemotorers svakheter, men vi tar sjansen på å gjøre det én gang til.

Bråkete motor

For Dodge har nemlig kjøpt inn den mest bråkete og ukultiverte motoren i denne ytelsesklassen. Mens den takket være god støyisolering er til å leve med i eksempelvis Audi A6, blir den klart i overkant høylytt i Avenger som ikke kan stille opp med samme lydskjermende egenskaper.

Faktisk er støyen så merkbar i de aller fleste situasjoner at man må ha godtatt å leve med en god del dieselknatring før man kjøper bilen. Og det er det jo mulig for mange. Hvor plagsomt dette vil være for den enkelte er høyst individuelt og subjektivt. Vi nøyer oss derfor med å slå fast at dette altså ikke er bilen for dem som egentlig vil kjøre bensinmotor.

Litt smalt register

Også på andre områder er denne motoren typisk diesel i negativ forstand. Under 1.500 omdreininger er det tynt med krefter og tilsvarende er tilfellet fra 2.000 omdreininger høyere og videre også. Registeret du har til rådighet er med andre ord ganske begrenset.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer