Motor og kjøreegenskaper

Lexus LS 600hL kjennetegnes ved voldsom motorkraft, umiddelbar gassrespons, høy fjæringskomfort, tyngde og forutsigbarhet.

Publisert
Sist oppdatert

Under panseret finner vi en svært moderne V8-motor med 5,0 liter slagvolum. Det mest uvanlige ved denne kraftkilden er at de åtte sylindrene mates med drivstoff via hele 16 innsprøytningsdyser. Åtte av dem munner ut inne i selve sylindrene - mens resten er plassert i innsugskanalene. Det betyr at motoren faktisk har både direkte og indirekte innsprøytning. De 32 ventilene betjenes av kamaksler som sørger for variable tider både på innsug- og utblåsingssiden.

394 hestekrefter

De åtte overkvadratiske sylindrene (94,0 x 89,5 mm) produserer 520 newtonmeter ved 4.000 omdreininger og hele 394 hestekrefter ved 6.400. Det betyr at vi snakker om drøye 79 hestekrefter per liter slagvolum, noe som er et ganske friskt effektuttak sammenlignet med de fleste andre selvpustende V8-motorer. Mercedes-Benz tar for eksempel ikke ut mer enn snaue 71 hester per liter av sin relativt nye 5,5-liter (388 hk).

445 hestekrefter

Men LS600hL har ikke en h i navet sitt for ingenting. H står for hybrid, noe som betyr at bilen også kan hente krefter fra en elmotor. Sistnevnte, som i sin tur henter energi fra et kraftig 650-volts nikkelmetallhydrid-batteri (NiMh), skal i ifølge Lexus evne å levere hele 224 hestekrefter og 300 Nm.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer