Motor og kjøreegenskaper

Det foreløpig sprekeste motoralternativet i 308 blir for de spesielt interesserte.

Publisert
Sist oppdatert

For selv om 1.6 THP, som er det offisielle navnet på motoren, er en glimrende motor i seg selv, fører den ikke til så mye ekstra kjøreglede som vi hadde håpet – og kanskje også forventet. For på papiret ser ting veldig lovende ut: 0-100 går for eksempel på 8,8 sekunder, hele 2,5 sekunder raskere enn hva dieselmotoren med 109 hestekrefter klarer.

Skuffende

Det bør merkes. Og det gjør det også, men ikke så veldig mye. Draget er rett og slett litt skuffende, og av en helt annen karakter enn samme motor medfører i for eksempel lillebror 207 GT som tross alt ikke veier mer enn drøyt 50 kilo mindre.

Fin karakter

I praksis føles derfor ikke 308 med denne motoren mer enn ganske ordinært motorisert. Men den fine karakteren i motoren imponerer likevel og turboteknologiens negative sider merkes i liten grad. I stedet sørger den for at draget er godt helt fra like over 1.000 omdreininger. Maks moment ligger allerede på 1.400 omdreininger i minuttet og det gjør at behovet for girskift reduseres betraktelig. Videre oppover er draget usedvanlig jevnt og lite skjer egentlig før man bikker 5.000 omdreininger. Da flater draget ut og ved omlag 5.500 stempelslag er det på tide å legge inn et nytt gir.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer