Motor og kjøreegenskaper

2.0 dCi-motoren er sterk, men ikke perfekt. Girkassen er treg i avtrekket og kjøreegenskapene så som så.

Publisert
Sist oppdatert

Qashqai 2.0 dCi er utrustet med en kraftig dieselmotor fra Renault-konsernet. Den turboladede common rail-motoren, som har partikkelfilter som standardutstyr, yter hele 150 hestekrefter ved 4.000 omdreininger og 320 newtonmeter ved 2.000. Dette er tilsynelatende voldsomme ytelser for en såpass liten bil som Qashqai.

Det vi imidlertid ikke skal glemme, er at vårt testeksemplar var "belemret" med både firehjulsdrift og automatgirkasse. Disse to teknologiene øker egenvekten med henholdsvis 62 og 32 kilo, noe som betyr at vi kommer opp i hele 1.614. Som en kuriositet kan det nevnes at en Qashqai 1.6, som har forhjulsdrift og manuell girkasse, veier 1.297 kilo - 317 kilo mindre enn vårt testeksemplar. Firehjulsdrift og automatgir er i tillegg kjent for å stjele krefter som følge av økt friksjon og krafttap i drivlinjen.

Sterk og frisk

Høy vekt og tap av krefter i drivlinjen er årsaken til at Nissan oppgir at Qashqai 2.0 dCi - til tross for en frisk dieselmotor - trenger 12,0 sekunder til hundre. Disse tallene fremstår imidlertid som vel pessimistiske, våre uhøytidelige målinger tyder på at bilen i praksis er vel ett sekund raskere enn dette.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer