Motor og kjøreegenskaper

Den 3,0 liter store dieselsekseren er smidig, kultivert og ikke minst voldsomt sterk. Men X5s tyngde lar seg ikke helt skjule.

Publisert
Sist oppdatert

Verdens beste dieselmotor? Vel, det er i alle fall ikke mange som tilbyr det samme registeret som BMWs dobbelturbomotor. I bunn av turtallsskalaen sørger en liten turbo for at draget er imponerende allerede fra like over 1.000 omdreininger. Ved 1.750 omdreininger er maks moment på 580 newtonmeter til stede. Maks effekt, 286 hester, finner vi ikke før ved 4.400 omdreininger, hvilket er høyt for en dieselmotor. Ikke før nærmere 5.000 omdreininger er det strengt tatt nødvendig å gire. I den øvre halvdelen av registeret er det den store turboen som har overtatt og står for det meste av moroa.

Kjapp girkasse

Girskiftene besørges av en sekssteget automatkasse. Og det gjør den veldig bra. Kjapt, presist og mykt, men av og til kunne vi ønske at den var litt flinkere til å utnytte bunndraget i motoren, men det er uansett ikke verre enn at du girer manuelt ved å vippe den lille elektronisk tilkoblede spaken, eller skal vi si joysticken, til siden. Da kan du dessuten fryde deg over at BMW har plassert girene riktig vei. Man girer opp ved å vippe spaken til seg, og ned ved å gi den et kjapt skyv fra seg.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer