Motor og kjøreegenskaper

2.0D-motoren holder i lange baner i V50. Sekstrinns-kassen burde hatt en tydeligere revers-sperre.

Publisert
Sist oppdatert

Som tidligere er V50 tilgjengelig med et bredt utvalg av tverrmonterte motorer. Riktignok har den norske Volvo-importøren valgt å kutte ut to av bensinmotorene; 1.8 (125 hk) og 2.4i (170 hk). Likevel kan kunden velge mellom fire bensinmotorer - 1.6 (100 hk), 2.0 (145 hk), 2.4 (140 hk) og T5. Sistnevnte har fått 10 hestekrefter mer og kan dermed lokke med 230. 2.4-motoren leveres kun med automat, mens T5-kunder kan velge mellom manuell og automatisk girkasse.

Tre dieselmotorer og Flexifuel

På dieselsiden har V50-kunden tre alternativer - 1.6 D (110 hk), 2.0D (136 hk) og D5 (180 hk). En nyhet i sammenheng med ansiktsløftningen er at sistnevnte nå kan leveres med automatgir. De to firesylindrede dieselmotorene leveres imidlertid fortsatt kun med manuell girkasse.

I tillegg kommer 1.8 Flexifuel, som er en 125-hesters E85-motor.

Mer enn sterk nok

Vårt testeksemplar var denne gangen utrustet med 2.0D-motoren, som er mer enn sterk nok for V50. Det skulle da også bare mangle, med tanke på at motoren yter 320 Nm ved 2.000 omdreininger og at bilen veier beskjedne 1.387 kilo. Snittforbruket - 0,57 liter per mil - er ikke avskrekkende og tilleggsvarmer er å finne blant standardutstyret.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer