Tiguan bygger på kjent og velprøvd Golf-teknikk og derfor er det kanskje ikke så rart at den ikke overrasker spesielt når det kommer til kjøreegenskaper. Det er imidlertid et par-tre spenningsmomenter knyttet til Tiguan i forhold til andre biler bygget på Golfplattformen.
Modernisert motor
For det første har dieselmotoren fått common rail-innsprøytning, i stedet for pumpedyse-teknologien som Volkswagen hittil har benyttet seg av. Motoren ble først lansert i nye Audi A4, men Tiguan er den første bilen fra Volkswagen med denne.
Ny Haldex
Firehjulsdriften er også oppgradert. Mens Golf og Passat benytter tredje generasjons Haldex, har Tiguan fjerde generasjon som er både lettere og kjappere.
Høy
I tillegg er Tiguan Volkswagens første SUV foruten mektige Touareg. Et såpass forhøyet tyngdepunkt kan godt ødelegge de fine kjøreegenskapene vi vanligvis forbinder med biler bygget på denne plattformen.
Langt bedre motor
Vi starter med punkt én, nemlig motoren. Volkswagens pumpedysemotorer er kjennetegnet ved et høyt støynivå, urolig gange og en spiss momentkurve. Ved å bytte innsprøytningssystem har man fått bukt med alle disse problemene. Kreftene kommer jevnere helt fra bunn og flater jevnt ut ved drøyt 4.000 omdreininger, som tilfellet er for de fleste dieselmotorer.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger