Motor og kjøreegenskaper

Blant de sportsligere i klassen, og med en sterk motor som også gjør Compass til en av de sprekeste.

Publisert
Sist oppdatert

Den større konkurrenten Mitsubishi Outlander har på same måte som Jeep vært i hyllene til Volkswagen for å finne en dugelig dieselmotor til sine folke-SUVer. Toliteren kjennetegnes ved at den er sterk, 310 Nm, men også av at den er støyer mye. Det er pumpedyseteknologien som gir den harde gangen, og i Jeep Compass er den karakteristiske lyden dårlig isolert bort.

140 hestekrefter sørger for en toppfart på 189 km/t, og en akselerasjon fra 0-100 km/t oppgitt til 11 sekunder. Merkelig nok er det et par tideler svakere enn den tyngre Outlander påstås å gjøre øvelsen på, men det kan være andre utvekslinger i girkassene.

Ikke automat

Det er kun mulig å få dieselversjonen av Compass med en manuell girkasse. Den er sekstrinnet, og er distinkt nok i skiftene til å gi et solid inntrykk. Vi har imidlertid kjørt biler med samme motor der de manuelle girkassene har vært enda mer presise og effektive i bruk.

Rundt i byen oppleves Compass som kvikk nok, men motorens særheter er nesten like fremtredende her som i Outlander. Det er spesielt somling på lave turtall og den brå kvelingen som gjør at motoren ikke står øverst på pallen blant toliters dieselmotorer på markedet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer