Og også sikrere fordi den ikke krenger noe særlig fra side til side ved brå manøvrer. Den er ganske stivt satt opp, men på en måte som ikke går alt for mye ut over komforten. For de fleste norske veier vil stivheten hjelpe til å redusere sjøsyk-tendensene som vi ofte finner i de høyere bilene, men stivheten gjør også sitt til at Octavia Scout ikke evner å sluke alle ujevnheter like overbevisende.
En svakhet ved Scout er at den høyere bakkeklaringen virker å ha gitt kortere fjæringsvei, og på veier med mye telehiv smeller det når demperne strekker seg helt ut.
Morsom
Octavia Scout har mer kjøreglede i seg enn de fleste folke-SUVene, og bilen oppleves som svingevillig og livlig på svingete veier. Det virker som dekkene i dimensjon 225/50-17 oppveier både for de 60 kilo ekstra vekt og det høyere tyngdepunktet Scout har pådratt seg i forhold til vanlig Octavia med firehjulsdrift.
Den er forutsigbart understyrt som sine lavere søsken, men litt mer urolig akkurat i det veigrepet gir seg. Under brå manøvrer får heller ikke firehjulsdriften tid til å gi stabiliserende effekt. Det elektroniske antiskrenssystemet (ESP) jobber harmonisk, og har ikke problemer med å takle eventuelle utskeielser bilen måtte finne på.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger