Da vi testet BMW 330i (sedan-utgaven) våren 2005, produserte den 3,0 liter store rekkesekseren 258 hestekrefter og 300 newtonmeter - tall det står respekt av. Siden den gang har imidlertid BMW videreforedlet kraftkilden, som nå yter 272 hestekrefter ved 6.650 omdreininger og 315 newtonmeter ved 2.570.
Til sammenligning kan det nevnes at dette er nøyaktig like høy effekt som Mercedes-Benz henter ut fra sin V6-motor med 3,5-liter slagvolum, selv om det skal understrekes at den større Mercedes-motoren produserer 350 newtonmeter. Og Audi nøyer seg med å hente ut 255 hestekrefter og 330 newtonmeter fra sin direkteinnsprøytede 3,1-liters V6-motor (3.2 FSI), noe som sier mye om BMWs fokus på effekt-uttak.
Valvetronic
I motsetning til den turboladede 335i-motoren, er ikke den selvpustende 330i-motoren direkteinnsprøytet. Til gjengjeld er den utrustet med variable ventilløft (Valvetronic). Som 335i-motoren har også 330i-motoren 24 ventiler og variable tider (Double Vanos).
100 kilo
En ordinær 330i med manuell girkasse har en egenvekt på 1.470 kilo og skal klare 0 til 100 på 6,1 sekunder. Det betyr at den bare bruker 0,6 sekunder mer enn en 335i med manuell girkasse (5,5 sekunder).
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger