Motor og kjøreegenskaper

30 hester ekstra gir en besparelse på halvannet sekund fra null til hundre. Dieselforbruket går opp med kun en 0,01 liter per mil. Humøret går betraktelig opp.

Publisert
Sist oppdatert

"Om du sitter helt stille i mørket, radioen avslått, ingen vind eller trafikkstøy, men med motoren på tomgang og gir ørlite ekstra turtall - da kan du høre politiet ule i det fjerne."

Løgn og bedrag, selvsagt. Det du hører et snev av, er trykket som bygger seg opp i turboen.

Godt støyisolert

Et av de få delvis negative hovedinntrykkene som sitter i fra lanseringen av 159 Sportwagon var hvor godt støyisolert denne bilen er - og hvor lite godlyd Alfa-ingeniørern har latt slippe igjennom. Den gang gjaldt det den store V6eren med 260 hester som har et herlig snerr. Men selv grombilen måtte vi rulle ned vinduene for å høre det. Italienske biler handler i større grad enn andre om følelser, og vi mener lyden er en viktig del av helheten bildet. I testbilen denne gang faller imidlertid den gode støydempingen bare heldig ut. Ikke det at 150-hesteren støyer mye i utgangspunktet, men det lille som er, er det heller ikke noe stas å høre på.

Velbrukt motor

For denne 150-hesteren er en velbrukt motor, et resultat av samarbeid mellom GM og Fiat-gruppen, og som vi kjenner positivt fra flere modeller. Også forrige bilen vi kjørte hadde samme motoren, en Cadillac BLSd, bare at den var utstyrt med automatgir. Men vår testbil er altså denne gang utstyrt med sekstrinns manuell kasse. Og det gir oss til gangs mulighet til å bekrefte det vi kunne klage på ved den automatiske BLS-girkassen - at den ikke tillot motoren å synke tilstrekkelig lavt på turtallet ved jevn hastighet. Dette er en motor som utmerket godt cruiser rundt 1.300 - 1.400 omdreininger uten å føle seg plaget, med roligere kjørestil og lavere forbruk som resultat.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer