Motor og kjøreegenskaper

I 207 kreves nesten 90 hester for å oppnå samme kjøreopplevelser som man fikk med 75 i en liten bil for få år siden. Du risikerer ikke horn i pannen med denne bilen. Men med denne motoren og det like gode understellet som andre versjoner, er helheten harmonisk og velkjørende - kanskje det beste småbilkompromisset i dag.

Publisert
Sist oppdatert

Vi prøvekjørte nylig 207 med en utrolig god 150-hesters 1,6-motor utviklet i samarbeid med BMW. Uten å være noen bombe ble det en dynamisk og morsom kjøreopplevelse. Vår testbil nøyer seg med en klassisk 1,4-liter, men bilens chassis er så og si det samme som på 150-hesteren. 1,4-litersmotoren greier seg bra, fant vi ut, og hjuloppheng og dempning gjør kjøreopplevelsen svært så trivelig.

Avpassede ytelser

Motoren som har et "typisk PSA"-slagvolum på 1.360 ccm finnes i en 75-hesters versjon - den som utstyrer den billigste 207 som koster under 180.000 kroner i tredørsutgave. Her har vi imidlertid med en sprekere variant å gjøre; den yter 88 hestekrefter - hvilket på papiret burde holde i massevis i en småbil. I praksis viser det seg at det holder - men ikke i massevis. Selv om denne versjonen er en god del lettere enn de vi har testet tidligere er fortsatt en vekt i kjøreklar stand på 1.150 kilo en del å dra på.

Effektiv

Imidlertid ble vi positivt overrasket. Bilen opplevdes nemlig som behagelig å kjøre takket være god disponibilitet gjennom det meste av registeret. Med det mener vi at en god del av dreiemomentet (maks. 133 Nm ved 3.250 o/m) merkbart var tilgjengelig fra ganske lave turtall. 1,4-literen oppleves dermed som en mer fyldig og "levende motor enn 1,6-literen. Det må sies at sistnevnte snart skal fases ut og gi plass til en 115-hesters versjon av den ovenfor nevnte PSA/BMW-motoren, og da blir nok hierarkiet gjenopprettet. Uansett opplevde vi testbilen som tilstrekkelig kvikk i akselerasjonen og helt akseptabel når det kommer til elastisitet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer