Motor og kjøreegenskaper

I 207 kreves nesten 90 hester for å oppnå samme kjøreopplevelser som man fikk med 75 i en liten bil for få år siden. Du risikerer ikke horn i pannen med denne bilen. Men med denne motoren og det like gode understellet som andre versjoner, er helheten harmonisk og velkjørende - kanskje det beste småbilkompromisset i dag.

Publisert
Sist oppdatert
Motor og kjøreegenskaper


Vi prøvekjørte nylig 207 med en utrolig god 150-hesters 1,6-motor utviklet i samarbeid med BMW. Uten å være noen bombe ble det en dynamisk og morsom kjøreopplevelse. Vår testbil nøyer seg med en klassisk 1,4-liter, men bilens chassis er så og si det samme som på 150-hesteren. 1,4-litersmotoren greier seg bra, fant vi ut, og hjuloppheng og dempning gjør kjøreopplevelsen svært så trivelig.

Avpassede ytelser

Motoren som har et "typisk PSA"-slagvolum på 1.360 ccm finnes i en 75-hesters versjon - den som utstyrer den billigste 207 som koster under 180.000 kroner i tredørsutgave. Her har vi imidlertid med en sprekere variant å gjøre; den yter 88 hestekrefter - hvilket på papiret burde holde i massevis i en småbil. I praksis viser det seg at det holder - men ikke i massevis. Selv om denne versjonen er en god del lettere enn de vi har testet tidligere er fortsatt en vekt i kjøreklar stand på 1.150 kilo en del å dra på.

Effektiv

Motor og kjøreegenskaper


Imidlertid ble vi positivt overrasket. Bilen opplevdes nemlig som behagelig å kjøre takket være god disponibilitet gjennom det meste av registeret. Med det mener vi at en god del av dreiemomentet (maks. 133 Nm ved 3.250 o/m) merkbart var tilgjengelig fra ganske lave turtall. 1,4-literen oppleves dermed som en mer fyldig og "levende motor enn 1,6-literen. Det må sies at sistnevnte snart skal fases ut og gi plass til en 115-hesters versjon av den ovenfor nevnte PSA/BMW-motoren, og da blir nok hierarkiet gjenopprettet. Uansett opplevde vi testbilen som tilstrekkelig kvikk i akselerasjonen og helt akseptabel når det kommer til elastisitet.

Relativt kvikk

Motor og kjøreegenskaper


Forventningene tilpasses den typen bil man kjører, og i så måte ble vi som sagt ikke skuffet. Girkassen er den samme som i tilsvarende 206, og den er i seg selv ingen "höjdare", men fortsatt god nok. Utvekslingen er på en fin måte tilpasset den større og tyngre bilens krav, og i praksis bidrar det til den fine kjøreopplevelsen. Denne kunne selvfølgelig forbedres ytterligere med en mer moderne girkasse...

Motor og kjøreegenskaper


Første gir er i praksis tømt rett over 45 km/t, og bilen kommer kjapt nok "i farta". Annet gir seg ved 90 km/t og tredje er svært anvendelig; utmerket til mellomakselerasjoner under alle typer norske forhold på landevei eller motorvei. I femte gir holder man fint driv fra 70 km/t og turtallet i 100 km/t på motorvei er rett over 3.000 omdreininger. Ettersom gangen er myk og støydempningen svært god er dette mer enn akseptabelt, og man føler egentlig intet behov for noe sjette gir.

Tatt i betraktning bilens vekt gjør altså drivlinjen en god jobb. Topphastighet er forøvrig oppgitt til 180 kilometer i timen mens 0 til 100 skal gå unna på 12,7 sekunder. Våre uhøytidelige målinger hadde ikke noe problem med å bekrefte sistnevnte tall. Ytelsene fremstår som helt på det jevne for en moderat, kompakt bil, og oppleves altså i praksis som riktig tilfredsstillende. Det gode inntrykket forsterkes av bilens eksemplariske oppførsel på veien.

Behagelig

Motor og kjøreegenskaper


207 er lettkjørt og helt nydelig å ratte i byen, hjulpet av sin ganske vellykkede og presise elektriske servostyring. På svingete vei henger understellet godt med, med et relativt stivt oppsett samt en utstudert geometri i hjulopphenget som er forskjellig fra 206 - noe mindre livlig og mer forutsigbart, men underholdende og samtidig betryggende. ESP (antiskrens) er standard - det kan kobles ut men kobler seg automatisk inn igjen fra 50 km/t. Det er derfor vanskelig å være bastant, men 207 oppleves ikke som en av de nervøse småtassene hvor hekken plutselig kommer susende hvis man har vært litt for ivrig og har angret litt sent... I forhold til erkerival Renault Clio opplevde vi 207 1,4 som noe mer dynamisk og marginalt mindre komfortabel. Ikke misforstå: 207 har et bemerkelsesverdig komfortnivå i sin klasse og kun svært brutale ujevnheter skaper ubehagelige reaksjoner i interiøret.

Hvordan greier så denne "midt-på-treet"-varianten seg mot konkurrentene? Les vår konklusjon her.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer