Motor og kjøreegenskaper

Motoren har krefter nok - men heller ikke mer. Automatkassen må klare seg med fire trinn. Kjøreegenskapene er betryggende men ikke inspirerende.

Publisert
Sist oppdatert

Salgsorganisasjonene hos Kia og Hyundai lever hver sine liv og trekker aldri frem slektskapet mellom modeller av de to merkene. Utviklingsmessig er de søsken, men i markedet blir de bitre konkurrenter. Det skal sies at de beslektede modellene Hyundai Sonata og Kia Magentis, selv om de har mye til felles, er ganske merkbart differensierte. Lite når det gjelder drivlinje, mer hva angår resten av bilen.

ny toliter

Det ble annonsert for over et år siden - en motor tilpasset europeiske forhold skulle dukke opp i den nye mellomklassesedanen. Det er den nyutviklede "Theta"-motoren som satt i testbilen. Det er en moderne maskin med kontinuerlig variable ventiltider. Slagvolumet er 1.998 ccm og den produserer vel 144 hestekrefter mens maksimalt dreiemoment er 190 newtonmeter ved 4.250 omdreininger i minuttet. (Til sammenligning skilter dieselmotoren på 140 hester med 305 newtonmeter mellom 1.800 og 2.500 omdreininger). Magentis 2,0 EX aut sprinter til 100 km/t på 11,2 sekunder og toppfarten er 195 kilometer i timen.

Mangler fylde

I praksis opplevde vi motoren som uvanlig stillegående ved jevn kjøring, men med en metallisk og noe disharmonisk durelyd under kraftig akselerasjon. Og hvis man vil ha rask fremdrift blir man fristet til å tråkke på gassen, for motoren oppleves som relativt lite sprek i lavt og middels register; momentkurven er ikke fyldig nok, hvorav en slags "hul" følelse til man er over halvveis til maksimalt turtall et stykke over 6,000 omdreininger. Litt krevende forbikjøringer hender det eksempelvis man vil renonsere på, for selv med energisk kickdown vil man ikke oppleve noe kraftig skyv; akselerasjonen er i beste fall lineær og det skjer ikke noe oppsiktsvekkende i nærheten av effekttoppen heller.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer