Motor og kjøreegenskaper

Bilens chassis er etterhvert velkjent i sin generelle form og gir gode kjøreopplevelser i både Ford- og Mazda-modeller. Motoren er sjenerøst dimensjonert i denne ganske kompakte stasjonsvognen.

Publisert
Sist oppdatert

Som nevnt snakker vi altså om en motor med et slagvolum på (nøyaktig) 2,4 liter. I dagens verden er dette i meste laget for en turbodiesel selv om også Fiat-gruppen disponerer en 2,4-liter. Den yter imidlertid hele 200 hester i Alfa 159. Volvos femsylindrede 2,4-liter produserer på sin side 180 hestekrefter i S40 og V50. Dreiemomentet er 350 newtonmeter fra 1.750 til 3.250 omdreininger.

Utfordrer forstillingen

Ved fullt pådrag fra stillestående merkes at det rives og slites i forakselen og så snart føret ikke er helt snustørt glipper det. At dette er kraftige saker får man ihvertfall klar beskjed om fra start. Når man er vel oppe i fart oppleves imidlertid veigrepet som godt og bilen som lettkjørt. V50 er en forutsigbar understyrer og med denne motoren blir det litt ekstra vekt på forakselen.

Femtrinns automat

Motoren er koblet til en femtrinns automatkasse som ikke er det ypperste i teknologi men som fungerer veldig bra med presis sjalting og tilstrekkelig motstand. Den har mulighet for å sjalte manuelt, noe vi ikke opplevde noe spesielt behov for, men som kan være nyttig for å oppnå motorbrems eller holde på et lavere gir i motbakker. I automatmodus foregår girskiftene mykt nok selv om man merker svake rykk ved igangkjøring i lavere gir. Når det gjelder akselerasjonen er den svært kraftig så snart bilen er kommet i bevegelse og 8,5 sekunder fra 0 til 100, som er det offisielle tallet, skjuler en enda sterkere akselerasjonsopplevelse i virkeligheten; særlig mellomakselerasjonene er kraftfulle og forbikjøringer er intet problem.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer