Motor og kjøreegenskaper

En på mange måter ypperlig motor skuffer allikevel noe - delvis sviktet av girkassens utveksling. Forøvrig er Lexus IS 220d velkjørende og uten lyte - uten å gi noe adrenalin-rush på godt eller vondt.

Publisert
Sist oppdatert

Lexus har fått den mest perfeksjonerte dieselmatede Toyota-motoren, 2,2 D-Cat, som er oppgitt til 177 hester og renses for både partikler og nitrogenoksid. Vi hadde høye forventninger før testen - de ble bare delvis innfridd.

Kraftig, fyldig og ren

Dieselmotoren kjenner vi fra Toyota Avensis, RAV4 og Verso. Denne 2,2-literen blir presentert som verdens reneste dieselmotor og leverer offisielt 177 hestekrefter og 400 Nm ved 2.000 omdreininger. I likhet med bensinmotoren i IS 250 er også dette en aluminiumsmotor med fire ventiler per sylinder, men her må man nøye seg med fire sylindere. Disse mates via tredje generasjon common rail, noe som blant annet involverer effektive piezo-injektorer. Dysene leverer inntil fem innsprøytninger per syklus med et trykk på inntil 1.800 bar. En moderne og politisk korrekt motor, altså, og bilen er ihvertfall ikke undermotorisert. Men...

Oppleves svakere

Motoren er utvilsomt sterk, og den har en myk og kultivert gange. Når det gjelder støynivå er vi blitt svært bortskjemt med Lexus, og selv om denne ikke er like stillegående som IS 250 er støydempningen allikevel helt tilfredsstillende. Det oppsto allikevel en følelse av frustrasjon etterhvert som testen skred frem - vi forventet noe sprekere, og det er ikke bare fordi motoren ikke er spesielt turtallsvillig. IS 220d oppgis å ha en toppfart på 215 kilometer i timen og klare 0 til 100 på 8,9 sekunder. Det siste forekommer oss optimistisk - vi greide ikke å komme under 10 sekunder med våre uhøytidelige målinger, og det føltes heller ikke slik. Det er fristende å mistenke at motoren ikke produserer så mye som den oppgitte effekten, men det er vanskelig å være bastant da girutvekslingen viste seg å være temmelig sær.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer