Motor og kjøreegenskaper

Volkswagen Golf er en velkjørende bil, spesielt i GT- og GTI-utgave. En tung dieselmotor i fronten har ikke endret på det.

Publisert
Sist oppdatert

Det er ikke første gangen Volkswagen har prøvd å lage en sportslig variant av Golf med diesel, men denne gangen mener de virkelig alvor, ta bare en titt på motordataene. 2,0-literen yter med sine 170 hestekrefter og 350 newtonmeter nemlig mer enn noen annen dieselmotor i klassen.

Kraftig skyv

Skyvet fra snaut 1.500 omdreininger er virkelig imponerende og gir seg ikke før nærmere 4.500 omdreininger - temmelig høyt for en diesel. Maksimal effekt finnes ved 4.200 omdreininger. Dette er en motor som liker å tynes på turtall samtidig som kreftene ved normale motorhastigheter er formidable. Mellomakselerasjonene er virkelig heftige; i uformell duell med en Opel Astra OPC på 240 hester ble diesel-Golfen slett ikke utklasset. 0-100 km/t går på 8,2 sekunder.

Ukultivert

På den litt mer negative siden noterer vi at Volkswagens firesylindrede dieselmotorer ikke er blant de mest kultiverte i klassen. Utvendig er det betydelig med dieselknakking, ikke minst når motoren er kald, men kupeen er godt støydempet og innvendig gir motoren et rundere og mer behagelig lydbilde. Man er likevel sjelden i tvil om hvilken pumpe man skal stoppe ved når tanken begynner å bli tom.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer