Motor og kjøreegenskaper

Akselerasjonen er uvirkelig og lydnivået øredøvende. En tur med en Dodge Viper SRT-10 er en opplevelse selv blaserte motorjournalister aldri glemmer.

Publisert
Sist oppdatert

For å fyre opp Viper-motoren trykker man inn en rød knapp på dashbordet. Når de ti sylindrene tenner, kjenner man umiddelbart at det er noe spesielt som foregår under det lange panseret. Det rister og vibrerer i sete og girspak og man får umiddelbart en følelse av utemmethet. Den dype basslyden fra de to "sidepipes'ene" avslører også at dette ikke er noen hvilken som helst motor. Likevel, ved tomgang er ikke Viper-motoren like buldrende og høyrøstet som store V8-motorer - det er først når turtallet øker at SRT-10-kraftkilden avslører sitt virkelige jeg.

Enorm varmeutvikling

Vi tar et godt tak i det lille, skinntrukkede rattet med venstre hånd og flytter høyre hånd mot girspaken, som befinner seg bare noen centimeter fra rattet. Den store, runde girkulen befinner seg på en kort spak, som i sin tur er plassert på en svært høy og bred midtkonsoll. Vi trykker inn den tunge kløtsjen, mens vi funderer over at Viper faktisk er utrustet med en manuell girkasse, noe som ikke akkurat er vanlig i USA.

Vi dytter girspaken i første av seks trinn, og minnes igjen på at giroverføringen er uvanlig stram, skarp og kontant. Vi har allerede kjørt noen timer og kjenner hvordan girspaken videreformidler kraftkildens enorme varmeutvikling. Varmluft stiger også opp fra de store luft-traktene i forskjermene og flommer over vinduskarmen og inn i bilen. Vi stiller det manuelle klimaanlegget på maks kulde, og reflekterer over at V10-motoren sannsynligvis uten problemer kunne ha varmet opp et middel stort rekkehus vinterstid.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer