Motor og kjøreegenskaper

T5-kraftkilden er sterk som en dieselmotor og gir V50 store fartsressurser. Firehjulsdriften sørger for at kreftene effektivt overføres til underlaget.

Publisert
Sist oppdatert

Under V50 T5-panseret finner vi en velkjent kraftkilde. Vi snakker nemlig om en 2,5-liter stor, tverrmontert rekkefemmer med variable ventiltider, turbomating og ladeluftkjøling. Dette er i prinsippet den samme kraftkilden som vi kjenner fra S60, V70, XC70, S80 og XC90. I disse modellene har Volvo hentet ut 210 hestekrefter fra motoren, som har fått navnet 2,5 T. En modifisert utgave av samme grunnkonstruksjon gjør også tjeneste i tøffingene S60 R AWD og V70 R AWD, der den yter 300 hestekrefter.

220 hestekrefter

Versjonen som er plassert i S40 og V50 T5 (som forøvrig også blir å finne i nye C70 T5) leverer 220 hestekrefter og 320 Nm. De 320 newtonmeterne er på plass helt fra 1.500 til 4.800 o/min, noe som er et ekstraordinært bredt momentplatå. Disse tallene forteller oss at T5-motoren har et like heftig bunndrag som en moderne 2,0-liters dieselmotor.

220 hestekrefter er selvsagt mye, men med tanke på at vi her snakker om en 2,5-liters turbomotor, er ikke effekt-uttaket spesielt høyt. For eksempel henter Audi ut nøyaktig samme effekt fra en 2,0-liters turbomotor i A4 DTM, mens BMW henter 218 hestekrefter fra sin selvpustende 2,5-liter.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer