Motor og kjøreegenskaper

Automatgirkassen har problemer med å takle 520d-motorens dreiemoment, noe som gir treg igangsetting. Helhetsinntrykket er imidlertid at 520dA er forbausende kvikk.

Publisert
Sist oppdatert

Dieselmotoren i BMW 520d er blant de beste 2,0-liters dieselmotorene vi kjenner. Common rail-motoren har en myk og støysvak gange, den er nærmest vibrasjonsfri og ikke minst - den er sterk og effektiv. BMW har blant annet hentet ut 163 hestekrefter, noe som betyr at motoren er betydelig friskere enn Audis 2,0-liter (140 hk). I tillegg produserer motoren hele 340 newtonmeter ved 2.000 omdreininger, noe som er uvanlig mye for en 2,0-liter.

Treg igangsetting

Men nettopp det heftige dreiemomentet blir et problem når motoren kobles til denne automatgirkassen. Det er nemlig åpenbart at sistnevnte har problemer med å takle 340 Nm. I hvert fall har BMW programmert momentomformeren til å spare girkassen for den verste støyten, noe som går på bekostning av bilens utgangshastighet.

Dette oppleves i praksis ved at bilen blir treg og nølende ved igangsetting. I praksis tar det hele 1,7 sekunder fra gasspedalen tråkkes i bunn til kreftene slippes til i fullt monn. I løpet av disse 1,7 sekundene oppnår ikke bilen mer enn 15 kilometer i timen og har kun beveget seg en billengde.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer