Motor og kjøreegenskaper

Motoren særpreges av at den er mer godlynt en mange ev de mer effektstinne konkurrentene, og trå akselerasjon er prisen du betaler for medgjørligheten.

Publisert
Sist oppdatert

En 2,5-liter som yter 109 hestekrefter og 266 Nm gjør jobben både i Mazda B2500 og Ford Ranger. Motoren er spesielt fleksibel selv om det ikke er mye å hente under 2.000 o/min. Til knotekjøring med lavgiret inne egner den seg godt, det er lett å porsjonere kreftene og kreftene er stort sett tilgjengelig uten alt for mye somling.

Fin girkasse

Girspaken krever lange bevegelser, men i et distinkt sjaltemønster. Girkassen er lettbrukt, og understreker ytterligere den godlynte karakteren i motoren. Og det er ikke girkassen sin skyld at 0-100 km/t tar 23,1 sekunder selv om tredjegir krever 4.750 o/min av motoren i det 100 km/t passeres.

Både på papiret og i praksis er akselerasjonen svak, og det er litt mystisk hvorfor den er så treig. For eksempel klarer like tunge Toyota Hilux seg med 17,5 sekunder, og den har både færre hestekrefter og lavere dreiemoment. Vi tipper det fraværet av moderne commonrail-innsprøytning som gir den lite late men medgjørlige motorkarakteristikken.

Gode bremser

Mazda har valgt å ha ABS-bremser og elektronisk bremsekraftfordeler som standard i bilene som selges i Norge. Det er bra, og det gjør en pickup med varierende plassert last betydelig enklere å bremse opp i en nødssituasjon.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer