Motor og kjøreegenskaper

En tresylindret 1,0-liters motor høres ikke akkurat voldsomt ut. Men det er mer enn nok for lettvekteren C1, som i tillegg leverer overraskende mye kjøreglede.

Publisert
Sist oppdatert

Tresylindrede motorer er relativt sjelden vare i dagens bilverden, men når vi kommer ned i 1,0 liter slagvolum er tre sylindre fortsatt den foretrukne konstruksjonen hos mange motorprodusenter. Tresylindrede motorer har nemlig en del fortrinn av økonomisk art. Blant annet sparer man en sylinder, et stempel, en råde og to til fire ventiler. I tillegg klarer man seg med kortere veiv- og kamaksler. Dette betyr selvsagt lavere produksjonskostnader.

Støy

Men alle medaljer har som kjent en bakside - så også den tresylindrede motoren. Denne motorkonfigurasjonen har nemlig en tendens til å støye og vibrere mer enn firesylindrede kraftkilder. C1-motoren er intet unntak fra denne regelen - tvert i mot.

Ved inspirert kjøring er det egentlig bare gøy at den lille motoren stemmer i. Ved høye turtall trekker motor og eksosanlegg faktisk tankene mot uslepne sportsbilmotorer. I hverdagen ville imidlertid de fleste foretrukket langt mindre motorstøy enn det C1-motoren produserer. Og motoren er ikke eneste støykilde. I tillegg slipper mye dekkrumling inn gjennom det tynne karosseriet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer