Motor og kjøreegenskaper

Det er mye som stemmer om bord i Impreza, balansen er god og firehjulsdriften sørger for effektivitet, men det er ikke denne versjonen du skal velge hvis du vil ha en morsom Impreza.

Publisert
Sist oppdatert

Det er automatgiret som er det største problemet, det stjeler mye effekt og gjør også at Subaru velger å sette opp firehjulsdriften forskjellig fra versjonene med manuelt gir.

Velger du Impreza med manuelt gir fordeles kraften likt mellom for- og bakaksel. Automatgirversjonene har fast fordelt 60 prosent på forakselen, og blir dermed mer understyrt og ikke fullt så leken å kjøre.

Storebror er bedre

Automatgiret på Impreza er svært tradisjonelt satt opp men en lang sjaltegate, og uten mulighet for raske manuelle girskift. Storebror Legacy har omtrent samme motoren men satt i samarbeid med en mer moderne styrt girkasse, og der er differansen i akselerasjonstider mellom manuell- og automatgirkasse under to sekunder, i Impreza er differansen nesten tre sekunder. Impreza med automatgir blir faktisk frakjørt av sin tyngre storebror med samme motor.

Klart sprekere

Den nye motoren er definitivt sprek, og har en sportslig karakter med sterkt stigende effektkurve og ekstraspurt ved effekttoppen på 6.400 o/min. Du kjenner at det er 160 hestekrefter i en kompaktklassebil. Maksimalt dreiemoment på 186 Nm dukker opp ved 3.200 o/min.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer