Motor og kjøreegenskaper

Ingen overraskelse denne gangen: Vectra med diesel-kraftpluggen kjører godt og sikkert både på bar motorvei og på guffent vinterføre.

Publisert
Sist oppdatert

I motsetning til tidligere generasjoner fra Opel er dagens produkter forbilledlig kompetente når det kommer til kjøreegenskaper. Dette gjelder spesielt Vectra hvor vi dog må presisere at vi ikke kjenner begrensningene uten elektronisk assistanse.

Utnyttbar trekkraft

Den italiensk-tyske motoren med 1,9 liters slagvolum er av det beste som finnes i dieselklassen. Her hadde vi med den sterkeste varianten - 150 hestekrefter og et dreiemoment på 320 newtonmeter - å gjøre. Gangen er mykere enn hos VWs pumpe-dyse-konkurrent og det utnyttbare registeret er slett ikke dårlig; det trekker fint fra under mellomregisteret opp til et godt stykke over 4.000 omdreininger. Sammen med den sekstrinns automatkassen vår testbil var utstyrt med ble kjøreturene avslappende når ønskelig og underholdende til tider. Det fine draget fortsetter nemlig når girkassen sjalter opp, og forbikjøringer blir nærmest en formalitet. På motorveien, i 100 kilometer i timen, ligger turtallet mellom 1.400 og 1.500 omdreinger i minuttet, hvilket er svært lite stressende. Girkassen med seks godt uttenkte trinn er forøvrig moderne og sjalter greit og raskt samtidig som den er enkel i bruk og "lar seg glemme".

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer