Motor og kjøreegenskaper

Dieselmotoren på 150 hester som går under navnet 220 CDI er en velprøvd og velkjørende maskin. Så også i CLK - men ytelsene er noe skuffende, og motoren passer nok bedre i E-klasse.

Publisert
Sist oppdatert
Motor og kjøreegenskaper


Delvis fordi vi faktisk syntes at vi hørte litt for mye til motoren i CLK, særlig ved akselerasjon. Vi er ikke vant til å ha noe å utsette på støydempingen i en Mercedes, så det ble lagt merke til at motorlydnivået var over det forventede.

Oppgradert

Denne meget bra motoren er velkjent i en god del av Mercedes' modellprogram. Den er kraftig og effektiv, også i CLK, hvor kreftene trengs i like stor grad som i andre modeller: testbilen veier nemlig like under 1,6 tonn i kjøreklar stand. Det er verdt å merke seg at motoren fikk en oppgradering for vel et år siden i forbindelse med ansiktsløftningen på C-klasse. Den fikk da en ny generasjon av Common Rail-teknologien som medførte en betydelig forbedring av trekkraft; denne er nå på 340 newtonmeter ved 2.000 omdreininger.

Motor og kjøreegenskaper


Ingen sportsbil

Testbilen var oppsatt med sportpakke og ser temmelig sporty ut på bildene. Allikevel: Dette er en fin bil for langturer, man reiser bekvemt og behagelig så lenge man ikke prøver seg på rekorder når det gjelder akselerasjon eller smidig og kjapp fremdrift i trafikken. Dieselmotoren har en meget god elastisitet og egner seg svært godt til raske forbikjøringer; til det har den ressurser i massevis. Men den er ikke spesielt kjapp på gassen fra stillestående - vi greide ikke å komme nær de 10,4 sekunder fra 0 til 100 som Mercedes gjør krav på.

Femtrinns automat

Det er kombinasjonen av motoren og automatgirkassen som gir bilen denne karakteristikken. Girkassen er behagelig og gir et komfortabelt kjøremønster, men den er relativt lat. Selv om man velger sport-modus stjeler momentomformeren tid, og den som er utålmodig vil merke det. Dette kombineres med en relativ mangel på punch under 2.000 omdreininger fra dieselmotorens side. Det gjør faktisk at man med litt erfaring vil droppe å prøve og hive seg inn i en rundkjøring så snart det dukker opp en luke...

Motor og kjøreegenskaper


Høy-aktuelt understell

De ovenfor uttrykte reservasjonene må ikke tas som surmaget kritikk: Det dreier seg om observasjoner som tar utgangspunkt i at dette er en bil som koster svært mye penger, at Mercedes har et forventningspress på seg når det gjelder å levere det beste på alle måter, og at det er desto viktigere å vite hva slags produkt man kjøper. Derfor må det også sies at med et slikt chassis og så fine kjøreegenskaper mistenker vi at CLK 320 CDI er et mer fullendt produkt, særlig med sjutrinnsautomatkassen den bilen blir utstyrt med. Dette for å si at vi ikke har kunnet finne noe å utsette på denne bilens kjøreegenskaper: den er retningssikker, skarp og fin i svingene, lettkontrollert og har et elektronisk stabilitetsprogram (ESP) som griper inn på en diskret og fin måte. Det er i grunnen ikke overraskende: CLK fikk samme oppgradering av understell og hjuloppheng som C-klasse fikk i fjor sommer.

Vi har i en tidligere test tatt for oss plass og komfort i CLK. Det kan du lese om her.

Vår konklusjon og om konkurransesituasjonen kan du lese her.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer