Motor og kjøreegenskaper

Volkswagen Multivan er en stor og tung bil. Vekten er imidlertid ikke noe problem med en 2,5-liters diesel-kraftplugg under panseret. Firehjulsdrift og høy bakkeklaring sikrer gode vinteregenskaper.

Publisert
Sist oppdatert
Motor og kjøreegenskaper


Volkswagen Multivan er 489 centimeter lang og drøye 190 centimeter bred. Det betyr at bilen er ni centimeter lengre og ni centimeter bredere enn en Ford Mondeo stasjonsvogn. I tillegg er bilen hele 194 centimeter høy, nesten en halvmeter høyere enn ordinære biler.

Slike dimensjoner resulterer selvsagt i høy vekt. Til tross for en egenvekt på voksne 2,3 tonn, er imidlertid ikke Multivan 2.5 TDI noen treg bil.

Sterk

Forklaringen er en femsylindret rekkediesel med 2,5-liter slagvolum. Motoren produserer 174 hestekrefter og hele 400 newtonmeter, og sistnevnte er tilgjengelig ved 2.000 omdreininger.

Men motoren er ikke avhengig av 2.000 omdreininger for å lage liv. De fem sylindrene arbeider rent allerede fra 1.200 o/min og når nålen nærmer seg 1.600-streken skapes et deilig skyv. Skyvet vedvarer til rett over 4.000 o/min, der evnen til å skape ytterligere fartsøkning overskygges av støyproduksjon. Rødmerkingen ved 4.800 omdreininger er derfor mest av akademisk interesse.

12,5 sekunder

Motor og kjøreegenskaper


Selv om motoren i utgangspunktet spiller på et ganske smalt register, oppleves den som sprek. Bilen er oppgitt å klare 0 til 100 på bare 12,5 sekunder, tall vi faktisk klarte å gjenskape i vår uhøytidelige måling. 12,5 sekunder er imponerende for en så stor, tung og firehjulsdrevet bil. Ikke minst fordi man må gire to ganger før 100-streken passeres.

Stor rekkevidde

Som kraftige dieselbiler flest, er det imidlertid ikke denne øvelsen som er Multivans kunstgren. Det som imponerer aller mest, er fleksibiliteten og evnen til å skape akselerasjon når bilen allerede er oppe i hastighet. Det voldsomme skyvet i mellomregisteret sørger for at bilen oppleves som lettbent, og forbikjøringer gjennomføres minst like raskt som det de fleste ordinære familiebiler kan by på.

Også forbruket er godkjent. 0,94 liter per mil ved blandet kjøring kombinert med en 80-liters tank gir en teoretisk rekkevidde på hele 85 mil.

Hard gange

Motor og kjøreegenskaper


Selv om motoren er sterk og nøysom, er den selvsagt ikke perfekt. Gassresponsen kunne med fordel vært kvikkere og gangen vært mykere. Motoren kjennetegnes nemlig ved et ganske hardt og støyende lydbilde, spesielt ved tomgang og ved høye turtall.

Motoren har i tillegg ytterligere to negative kjennetegn, hvorav det ene er tett knyttet opp mot girkassen. Girkassen er i seg selv et godt sjalteredskap. Den korte spaken toppes av en skinntrukket girkule og er trukket opp på dashbordet, noe som gjør den lett tilgjengelig. Spaken glir lett i trinn og føreren kan velge mellom seks av dem.

Lav utveksling

Problemet er at Volkswagen har valgt en lav utveksling for de laveste girene, noe som betyr at de tre første girene gir seg allerede ved snaue 40, snaue 70 og 100 kilometer i timen. Disse tallene er egentlig ikke reelle, i det de angir hastigheten hvis man velger å presse motoren helt opp til rødmerkingen ved 4.800 o/min. Motorkarakteristikken er slik at det føles naturlig å legge inn girskiftet før man passerer 3.500 omdreininger, noe som betyr at de reelle tallene blir henholdsvis 30, 50 og 80 kilometer i timen.

Nøkking ved oppstart

Motor og kjøreegenskaper


Denne lave utvekslingen betyr ikke bare at man må arbeide flittig med girspaken. Det betyr også at det er vanskelig å gjennomføre effektiv akselerasjon fra stillestående på en myk måte. Fordi kraften i mellomregisteret er så voldsom og fordi man må legge inn de to første girskiftene så tidlig, kreves det konsentrasjon fra den som ønsker å akselerere effektivt ut fra lyskrysset samtidig som passasjerene skal slippe rykk og napp i sammenheng med giring.

Lett å kvele

Det andre problemet er sannsynligvis knyttet til høy motorkompresjon og stram drivlinje. De aller fleste vil nemlig oppleve å kvele denne motoren noen ganger i starten. Hvis man lar seg friste til å sluntre unna en nedgiring og dermed havner under 800 omdreininger, skal det ikke store bakken eller svingen til før det er bråstopp. En slik bråstopp kan i verste fall resultere i påkjøring bakfra.

Biler av denne typen passer uansett best med automatgirkasse, noe som koster rundt 20.000 kroner i ekstrautstyr. Problemet er at automatkasse ikke kan kombineres med firehjulsdrift. Dermed blir man nødt til å velge en av delene.

Høy bakkeklaring

Motor og kjøreegenskaper


Vi har tidligere testet en forhjulsdrevet Multivan og vet at denne gjør en fullgod jobb. Det er imidlertid ingen tvil om at en så tung bil vil ha svært god nytte av firehjulsdrift på vinterføre, ikke minst hvis bilen også skal brukes på vanskelige hytteveier. Drift på bakhjulene i kombinasjon med hele 16 centimeter bakkeklaring sørger for at Multivan vil ta seg frem på veier som fremstår som håpløse for mange ordinære familiebiler.

Kan kjøres effektivt

Kjøreegenskapene er gode også på sommerføre. Hjulopphenget er sterkt og stivt nok til at man uten dramatiske utslag kan holde godt driv på landeveiene. Det skal imidlertid understrekes at det ikke oppleves som naturlig å herje med en Multivan. Den store og tunge bilen responderer nemlig med krenging hvis den utsettes for heftige rattutslag.

Udramatiske reaksjoner

Motor og kjøreegenskaper


Det betyr ikke at Multivan har farlige egenskaper. Provokasjon besvares i tillegg til krenging med typisk og forutsigbar understyring. Skal man ha ut hekken, i hvert fall på asfalt, må man kjøre på en måte som ikke er forsvarlig på offentlig veg. Og når hekken først kommer, kommer den motvillig og bedagelig, noe som gir føreren mulighet til å redde situasjonen før den blir farlig. Dessuten er selvsagt Multivan utrustet med elektronisk stabilitetsprogram (ESP). Holder man fingrene unna ESP-knappen, er det nærmest umulig å fremprovosere skrens av noe slag.

Gode bremseegenskaper

Grunnet Multivans store tyngde, har Volkswagen blitt nødt til å spandere skikkelige bremseredskaper på bilen. Innenfor de fire alumiumsfelgene finner vi derfor store ventilerte skiver. Bremsene er kraftige, men det kreves mer kraft enn det vi er vant til for å oppnå full effekt. Man skal også være oppmerksom på at faren for varmgang, såkalt fading, er langt større i denne bilen enn i ordinære familiebiler.

Egenskapene ved nødbrems er imidlertid forbilledlige. For til tross for det høye tyngdepunktet opptrer bilen stabilt ved panikkbrems fra høye hastigheter, både rett frem og i sving.

Flere støykilder

Motor og kjøreegenskaper


Det er ingen tvil om at Multivan er en bekvem bil. Gode seter, behagelig duving over ujevnhetene, god plass og mye komfortfremmende utstyr bidrar til det. Hjulopphenget har imidlertid problemer med å parere de skarpeste ujevnhetene. Komforten svekkes også når underlaget preges av telehiv. Knirkelyder fra karosseriet og dekkstøy bidrar også til å legge en demper på luksusfølelsen, i likhet med motorstøyen, som er godt hørbar ved tomgang og høye turtall. Også den tredje klassiske støykilden, fartsvind, blir hørbar når man nærmer seg 100 kilometer i timen.

Komfortabel

Likevel må det understrekes at Multivan av de aller fleste vil oppleves som et svært komfortabelt oppholdssted. Det må også nevnes at vårt testeksemplar var utrustet med 17-tommers felger og at dekkene derfor hadde 55-profil. Ordinær dekkdimensjon er 235/60-16 og det er sannsynlig at disse vil takle skarpe ujevnheter noe bedre.

Grei også i byen

Motor og kjøreegenskaper


En så stor bil vil aldri bli noen drøm i bytrafikk. Blant annet ville parkering vært et mareritt uten parkeringssensorer. Vårt eksemplar var heldigvis utrustet med slike, som etter vårt syn burde vært standardutstyr. Når det er sagt, er Multivan en bedre bybil enn det vi hadde trodd. God svingradius i kombinasjon med kort snute gir god manøvrerbarhet og hastighetsavhengig servo sørger for at man slipper å bruke mye energi på å vri hjulene. Sikten gjennom den enorme bakruten er god og de store sidespeilene er gode å støtte seg til. Speilet på høyre side har til og med en dødvinkelsone i nedre del.

Er dette selve drømmebilen for barnefamilien, eller finnes det bedre alternativer? Les vår konklusjon her.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer