Motor og kjøreegenskaper

V6-motoren på 2.721 kubikkcentimeter er et resultat av den tredje fasen i PSA-gruppens samarbeid med Ford. Den fungerer meget bra i 607 og setter ikke den utpreget komfortable storbilen på overdreven prøve når det gjelder kjøreegenskaper.

Publisert
Sist oppdatert

Etter at to biler fra Ford-gruppen, såpass forskjellige som Jaguar S-type og Land Rover Discovery, har fått den nye motoren, er det nå altså Peugeots tur. Senere i år kan vi også blant annet vente å få se den i Citroën C6 og en del eksisterende modeller. Av de ca. 100.000 motorene som årlig skal produseres i den engelske fabrikken i Dagenham, forventer Peugeot "i beste fall" å montere en beskjeden tidel i 607. Motoren utstyres med et partikkelfilter som må byttes etter 200.000 kilometer.

Kompakt

Mens denne motoren er montert på langs i Jaguaren er den tverrmontert i 607. V6-en er kompakt - det hjelper med 60-graders vinkel mellom sylinderrekkene og et slagvolum begrenset til 2,7 liter mot 3 liter i motsvarende bensinmotor. Dermed veier den også bare noen kilo mer enn nevnte motor; rett under 200 kilo, hvilket er relativt lett. Allikevel har Peugeot måttet øke overhenget i fronten med tre centimeter for å få tilstrekkelig plass - noe som vitner om prioriteten til kupéplass i den over 4,90 meter lange bilen.

Lettkjørt, behagelig og rask nok

Den moderne motoren har fire ventiler per sylinder, to overliggende kamaksler per sylinderrekke og to turboladere. Den har i 607 en ytelse på 201 hestekrefter og drar med 440 newtonmeter ved 1.900 omdreininger. Dette tallet er foreløpig begrenset for ikke å sette girkassen på for stor prøve. Sistnevnte er en Aisin sekstrinnskasse som vi syntes fungerte meget bra med denne motoren. Den kan anvendes på tre måter: Enten som full automat i komfortmodus som utnytter dreiemomentet optimalt, i sportmodus som passer til aktiv kjøring på svingete vei, eller med manuell sekvensiell håndtering. Denne siste har etter vår mening begrenset interesse da den allikevel overstyres av automatikken ved passende turtall, og de to automatvariantene gir like bra resultat.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.