Motor og kjøreegenskaper

Audi A4 Cabriolet 1.8T quattro er ingen racer. Men takket være turboladeren oppleves bilen aldri som undermotorisert. Firehjulsdriften sikrer gode kjøreegenskaper.

Publisert
Sist oppdatert

I andre land er Audi A4 Cabriolet tilgjengelig med en 2,0-liters 130-hester, men i Norge er 1.8T minste motoralternativ. Vi tror det er like greit at den norske importøren har kuttet ut 2,0-literen. Vi mistenker nemlig den hadde blitt en usedvanlig trist opplevelse i en såpass tung bil.

163 hestekrefter

Den 1,8 liter store turbomotoren derimot, gjør en god jobb og sørger for at den 1,6 tonn tunge bilen aldri oppleves som undermotorisert. Volkswagen-konsernets 1,8T-motor er en gammel traver, som har eksistert i et utall effektversjoner fra 150 til 225 hestekrefter. I A4 Cabriolet er det hentet ut 163 hestekrefter, noe som i utgangspunktet ikke høres voldsomt ut i en så tung bil med drift på alle fire.

225 Newtonmeter

Turboladeren sørger imidlertid for at kraftkilden produserer hele 225 newtonmeter ved lave 1.950 omdreininger og det er nettopp dreiemomentet som sørger for at den lille motoren ikke kveles av bilens vekt. Og fordi det norske avgiftssystemet kun straffer effekt og slagvolum, ikke dreiemoment, kveles ikke motoren av avgifter heller. Tvert i mot, denne motoren, med sitt beskjedne slagvolum og begrensede effekt, er som skapt for det norske avgiftssystemet.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.