Motor og kjøreegenskaper

Alfa Romeo GT er ikke perfekt, men likevel blir dette et positivt kapittel. Det er moro å kjøre GT og man kan kose seg mye på svingete veier.

Publisert
Sist oppdatert

GT baserer seg på 156 og leveres med flere av de samme motorene. Motoren i testbilen er en toliters 16-ventilers motor som sitter på tvers og som sender kreftene til forhjulene.

Høyt turtall

I kjent stil er heller ikke denne motoren spesielt trekkvillig fra lave turtall. GT er en bil for de som liker å bruke mye turtall. Fra stillestående må man gasse på, og du har et passende drag fra omtrent 3.000 omdreininger i minuttet. Det stemmer bra med dreiemomentet som topper seg på 3.250. Det virkelig skyvet starter derimot på rundt 4.500. Da har du mye turtall som du kan boltre deg på helt opp til drøye 6.000. De siste omdreiningene opp til 7.000 trenger man strengt tatt ikke bruke. Akselerasjonen avtar i dette turtallsområdet. I praksis betyr dette at man mesteparten av tiden ligger på godt over 3000 omdreininger. Det høres kanskje voldsomt ut å ligge kontinulerlig på et såpass høyt turtall, men med denne bilen er det naturlig. Trekkfraft, lyd og bilens lynne oppmuntrer til denne type kjøring, og det er verken stressende eller støyende.

De som er vant til biler med turbo, både med diesel- og bensindrift, vil synes at dette klønete i begynnelsen. På 2.000 omdreininger vil turbobiler skyte fart, mens en GT knapt akselererer i det hele tatt.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.