Motor og kjøreegenskaper

Trinnløse girkasser er effektive, drivstoffvennlige - og litt rare å kjøre med.

Publisert
Sist oppdatert

Det som er mest uvant er at det ikke er noen fast sammenheng mellom turtall og fart, og det er lett å kjøre både for fort og for sakte hvis man ikke følger med på hastighetsmåleren. Særlig har bilen med en sterk dieselmotor en tendens til å snike seg umerkelig opp i fart, og for sertifikatets skyld burde konstantfartholder vært standardutstyr i alle biler med trinnløs girkasse.

Kan nesten overstyres

Selv om utvekslingen mellom motor og drivhjul kan varieres trinnløst har Mercedes-Benz, gjennom elektronikken som styrer girkassen, laget syv trinn som gir deg vanlig akselerasjon med en fast utveksling. I praksis blir det omtrent som den manuelle sjaltefunksjonen i vanlige automatgirkasser, og det fungerer fint for å oppnå for eksempel motorbrems.

Riktignok låser ikke girkassen i valgt gir, nærmer du deg maksimalt turtall får du servert neste gir enten du vil eller ikke. Girspaken og sjaltemønsteret er som en helt vanlig automatgirkasse, og som vanlig på Mercedes-Benz aktiveres den manuelle sjaltefunksjonene ved å trykke girspaken til side.

Effektiv

Fra stillestående vil du ved full gass oppleve at turtallet stiger til effekttoppen (4.200 o/min), for så å bli liggende der helt til du slipper gasspedalen. Det samme skjer ved full gass ved for eksempel forbikjøringer. Det er ikke før hastigheten har nådd 40 km/t at det oppleves som all effekt går til drivhjulene, før denne hastigheten virker det som girkassen nøler med å slippe til alle hestekreftene.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.