Motor og kjøreegenskaper

Turtallsvillige motorer og sportslige kjøreegenskaper er gøy, men er nok ikke barnefamiliens førsteprioritet. Vi mener Honda i stedet burde ha konsentrert seg om fjæringskomfort og støydemping.

Publisert
Sist oppdatert

Under FR-V-panseret finner vi en 1,7-liters bensinmotor med avansert ventilstyring. Motoren yter 125 hestekrefter, noe som er bra, slagvolumet tatt i betraktning. Men motorens evne til å produsere dreiemoment imponerer ikke like mye. 154 Nm er ikke mye mer enn det vi er vant til fra 1,6-liters motorer. I tillegg må man vente helt til 4.800 omdreininger før maksimalt dreiemoment er på plass.

Malplassert

Dette betyr i praksis at Honda har plassert en turtallsmotor i FR-V, noe som etter vårt syn ikke er spesielt lurt. Honda burde ha fått med seg at stadig flere bilkjøpere - i hvert fall på vårt kontinent - foretrekker dieselmotorer. Den store fordelen med dieselmotoren er nettopp evnen til å produsere høyt dreiemoment ved lave turtall. Det at Honda i stedet har valgt å satse på en turtallsavhengig bensinmotor, virker derfor litt rart.

Friske ytelser

Vi mener ikke at denne 1,7-literen er noen dårlig motor - tvert i mot. Gassresponsen er god og hvis man er villig til å bruke turtallet oppleves FR-V som en virkelig sprek bil. Det er ikke mange andre fleksibiler i denne prisklassen som går like bra fra 4.000 til 7.000 omdreininger. FR-V 1.7 skal på papiret klare 0 til 100 på 12,3 sekunder, men våre egne målinger viste at 11,5 sekunder faktisk er nærmere sannheten.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.