Motor og kjøreegenskaper

BMW er kjent som førsterangs motorutviklere. I dette tilfellet kan man si at de overgår seg selv - og det meste av konkurrentene, om ikke alle...

Publisert
Sist oppdatert

Vi har tidligere testet BMW 530d både i sedan- og stasjonsvognutførelse. Motoren i 535d er i utgangspunktet den samme, men med en del finurlige inngrep har ingeniørene greid å få ut betydelig mer ytelse av tre-literen, og det så det merkes.

Marin teknologi

Ved utviklingen av motoren til 535d var målet ganske enkelt å oppnå øket effekt uten å røre ved slagvolumet. Dette for at forbruket ikke skulle bli nevneverdig høyere samtidig som man holdt vekten nede for å opprettholde massenes balanse.

BMW spiller rollen som pionerer med denne motoren. Det er godt gjort å få 272 hestekrefter ut av en treliters dieselmotor - spesifikk ytelse er 91 hester per liter - en rekord. Dette er oppnådd i hovedsak ved å introdusere en teknologi som hittil har vært typisk for høy-ytelses båtmotorer, nemlig anvendelse av to turboer som supplerer hverandre, eller ekte "twin-turbo" teknologi. Det dreier seg om etappevis lading via to turboer, hvorav den minste sørger for bortimot eliminasjon av turbo-forsinkelsen ved lave turtall. Så sørger et samarbeide mellom de to for regelmessig og meget kraftig skyv oppover i turtallene.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.