Motor og kjøreegenskaper

Motoren vi trodde skulle bort når tolitersdieselen dukket opp, 1,9 TDI, henger fortsatt med. I Golf Plus er den mer stillegående og litt sterkere enn tidligere.

Publisert
Sist oppdatert

Men det du først vil legge merke til er at Volkswagen har valgt den samme vei for å beholde kjøreegenskaper som i Touran, det høyere tyngdepunktet er håndtert gjennom stivere fjærer. Komforten lider litt, og er du vant til den nye Golfen vil Golf Plus i beste fall oppleves som sportslig, i verste fall som ukomfortabel.

Den vil være betydelig mer sårbar for jålete felgdimensjoner, og testbilens 16-tommere med 205/55 var i grenselandet med tanke på komforten. Standarddekkene er 195/65-15.

Tåler tempo

Det stive oppsettet gjør at Golf Plus tåler friskt tempo i svingene, og ingeniørene har sørget for at den ikke oppfører seg som et høyhus sammenliknet med den vanlige Golfen. Det eneste som minner deg på at du kjører en bil med høyere tyngdepunkt er faktisk den litt mer bussjåføraktige sittestillingen.

Nettopp denne sittestillingen gjør at du kan kjøre noen mil ekstra før du må ut å strekke på bena, og for de aller fleste vil det være en fordel å sitte litt høyere.

Presis

Volkswagen har hatt en litt heldigere hånd med overgangen til elektriske servopumper enn det mange andre produsenter har vært. I Golf Plus er styringen presis og med en rimelig grad av følelse. Du kjenner godt om veigrepet tøyes, og oppførselen på grensen av det veigrepet tåler er bra. Det betyr at forhjulene tydelig sier fra før alle fire hjulene mister grepet.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.