Motor og kjøreegenskaper

Motoren passer bilen perfekt, men skal kreftene brukes må man også finne seg i å betale. V8-motor er stas langt utover det vanlige, men forbruket koster penger.

Publisert
Sist oppdatert

Særlig i disse dager med nesten 11 kroner literen for bensin, krever det en hvis ryggrad å tanke 70 liter et par ganger i uken. Det er kanskje ikke noe økonomisk problem for den virkelige kundegruppen, men uansett bruker man en god del, både tid og penger, blant pumpene med denne bilen. Dette kommer selvsagt av hvordan man kjører, men i praksis bruker man aldri under 1 liter på mila. Ved behersket kjøring i 80-90 kilometer i timen bruker man en drøy liter. Mer bruk av gass og aktiv kjøring øker forbruket til mellom 1,3 til 1,6 liter per mil. I byen vil den gjerne ha 2 liter på mila. Dette høres kanskje ille ut, men i følge oppgitte tall fra Volvo, og resten av konkurrentene, har Volvo den V8-varianten som bruker minst. Den bruker også bare marginalt mer enn XC 90 T6.

På tvers

Motoren i XC90 V8 er utviklet av Yamaha og er en kompakt motor laget i aluminium. De beskjedne målene kommer mye av at sylindrene sitter i en 60 graders vinkel istedet for 90. Motoren sitter på tvers i motorrommet, noe Volvo er alene om i klassen, og den yter 315 hestekrefter. Den har fire ventiler per sylinder og variabel ventilstyring på både innsugs- og eksosventiler. Dette er med på å gjøre mye dreiemoment tilgjengelig fra lave turtall og maksimalt dreiemomentet er 440 newtonmeter ved 3.900 omdreininger. Dette er den første V8-motoren som har fått plass i en Volvo personbil og Volvo har også valgt å gjøre den synlig. Her det ikke noe sort plast som skjuler godsakene.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.