Motor og kjøreegenskaper

1,9 TDI-motoren har blitt litt sterkere, men først og fremst litt snillere i støynivået.

Publisert
Sist oppdatert

Og det er det samme om det er lydisolering eller selve motoren som er blitt bedre, effekten er at den samme - det er høyere komfort i den nye Octaviaen. Forrige generasjon av 1,9 TDI-motoren leverte 100 hestekrefter og 240 Nm, i testbilen er det 105 hestekrefter ved 4.000 o/min og 250 Nm ved 1.900 o/min som gjelder.

Litt sprekere

Den moderate økningen i effekt hjelper litt på, til tross for at vekten har økt med 60 kilo er den nye Octavian et halvt sekund raskere fra 0-100 km/t. Det tar fortsatt litt tid å nå maksimal tillatt hastighet på norske veier, 12,9 sekunder fra 0 til 100 kilometer i timen gjør at denne bilen ikke oppleves som direkte sportslig motorisert.

Fordelen med den litt magre tilgangen på effekt er at forbruket også er moderat. Vi klarte oss med rundt halvliteren på langtur, og oppgitt forbruk ved blandet kjøring er 0,59 l/mil. Dette er ganske lavt tatt i betrakting at bilen er firehjulsdrevet. En liten SUV som Toyota RAV4 bruker 0,71 l/mil med en tilsvarende dieselmotor.

Sekstrinns hjelper

Etter 4.000 o/min er det lite å hente på å presse motoren, og noe lavere enn litt under 2.000 o/min oppleves også som litt tafatt. Derfor er det positivt med valgmulighetene en sekstrinns girkasse gir, og selv om ikke sjaltingene er direkte sportslig og kontante er skiftene så enkle at det er greit å gire litt ekstra.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.