Motor og kjøreegenskaper

Nubira kan skilte med en uvanlig seig 1,6-liters motor og et hjuloppheng som produserer høy komfort. Kjøreegenskapene kunne imidlertid vært bedre.

Publisert
Sist oppdatert

En 1,6-liter som yter 109 hestekrefter og 150 newtonmeter høres ikke så voldsomt ut når man vet at den befinner seg under panseret i en 458 centimeter lang stasjonsvogn. Vi hadde derfor ikke spesielt høye forventninger til motoren, utover at den ville sørge for å ta oss greit fra A til B.

Umulig å kvele

Ute på veien viste det seg imidlertid at denne 1,6-literen har langt mer å by på enn som så. Blant annet produserer motoren et uvanlig kraftfullt bunndrag. For eksempel trekker motoren rent i 20 kilometer i timen i tredjegir - i oppoverbakke. 20 km/t i tredje betyr at motoren jobber ved bare 1.000 omdreininger.

Ikke nok med det, vi provoserte motoren ytterligere ved å slippe den helt ned til 500 omdreininger, fortsatt i tredje gir, for deretter å trykke gasspedalen i bunn. En slik behandling ville i de fleste tilfeller ha resultert i kvelning, men ikke her. Tvert i mot, motoren øker turtallet sakte men sikkert og produserer effektiv fartsøkning så snart den har kommet opp i 1.500 o/min.

11,4 sekunder

Det er ikke bare bunndraget som imponerer. Også mellomregisteret er sterkt og fra rundt 3.000 omdreininger skaper motoren et fint og uanstrengt skyv oppover mot rødmerkingen ved 6.500 o/min. Ikke er den plagsomt bråkete heller. Selvsagt hører man godt at motoren jobber når man passerer 5.000 omdreininger, men lydbildet preges av at motoren trives med turtall.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.