Motor og kjøreegenskaper

Vi har skrytt mye av CR-V, og det er fortjent. Nå har den også fått den motoren mange har spurt etter. Dette er dieselverstingen i klassen.

Publisert
Sist oppdatert

Honda er kjent for å lage gode motorer og de behersker tekniske løsninger som svært få andre gjør. For eksempel har S2000 en toliters firesylindret motor som strekker seg til hele 9.000 omdreininger i minuttet! I denne testen skal vi holde oss på et noe lavere turtall, men testkjøringen av CR-V diesel har overbevist oss om at den nye dieselmotoren lever opp til inntrykket vi sitter med fra før.

Støysvak

Den første gode opplevelsen får du når du starter motoren. Knattring og vibrasjoner er det lite av. "Diesellyden" er svak og selv på tomgang hører du nesten bare et lavmælt sus fra motorrommet. Med en gang turtelleren passerer 1.000 omdreininger er det ingen dieselstøy igjen. Det samme gjelder i fart. Det er kun på høye turtall, over 4.000 omdreininger, at dette er et problem, og selv om den tillater 5.000 omdreininger er det ikke noe poeng å bruke dette siste turtallsområdet som også innbefatter deler av rødmerkingen.

Turtallsvillig og sterk

Selv om vi mener det er greit å gi seg på 4.000 omdreininger kaller vi dette en turtallsvillig dieselmotor. Den trekker godt fra 1.800 omdreininger og du har et heftig dreiemoment fra 2- til 4.000. Her har du mye krefter til disposisjon og motoren jobber lett og energisk. Dieselmotoren i CR-V har ikke en flat dreiemomentskurve. Den har et toppunkt ved 2.000 omdreininger og faller så forsiktig. Dette i motsetning til en del andre dieselmotorer som har en flat kurve i et visst intervall og et kraftig fall i krefter etter det. I CR-V avtar det mye mer forsiktig.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.