Heretter betyr altså ikke et 320i-emblem at eieren tøyler en flott 2,2-liters rekkesekser, som leverer 170 hestekrefter og en nydelig lydbilde. Eiere av nye 320i må som nevnt ta til takke med fire sylindre, 2,0 liter slagvolum og 150 hestekrefter.
Lavere avgifter
En av få fordelene sammenlignet med den utgående rekkesekseren er selvsagt prisen. Mens 2,2 liter slagvolum og 170 hestekrefter belemres med rundt 110.000 avgiftskroner, slipper nykommeren unna med rundt 85.000 penger til staten. En annen fordel er forbruket, som har gått kraftig ned - fra 0,89 til 0,74 liter per mil.
200 Nm
Dette lave forbruket har blant annet sammenheng med det lavere slagvolumet, men også det faktum at den nye motoren støttes av avansert ventilstyring, i form av variable ventiltider og -løft. Sistnevnte åpner også for å hente ut mer kraft av motoren. Den nye 2,0-literen produserer faktisk 200 Nm ved 3.600 o/min, bare 10 Nm mindre enn forgjengeren gjorde ved 3.500 omdreininger.
Dette betyr at den nye motoren i utgangspunktet er nesten like kraftig som forgjengeren. Og fordi nye 320i i tillegg har fått et ekstra gir, har mulighetene for å utnytte motoren blitt enda bedre.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger