BMW har alltid mast mye om vektbalanse når de omtaler sine modeller. BMW mener nemlig at hemmeligheten bak sportslige kjøreegenskaper er at halvparten av vekten hviler på hvert av hjulparene - såkalt 50/50 vektfordeling. For å nå dette målet pleier BMW blant annet å plassere batteriet under bagasjeromsgulvet og motoren så langt bak i motorrommet som mulig. I nye 3-serie ligger for eksempel mer enn halvparten av motorens vekt bak forakselen.
BMW er også blant de få bilprodusenter som fortsatt insisterer på at bakhjulene skal stå for driften. Bakhjulsdrift innebærer blant annet driv- og stikkaksler til bakhjulene, noe som også bidrar til å flytte vekt fra for- til bakaksel.
Lettkontrollert
Vektfordelingen er selvsagt ikke den eneste forklaringen bak 3-seriens nydelige kjøreegenskaper. Også tyngdepunkt, hjuloppheng og dekk påvirker selvsagt bilens oppførsel ute på veien.
Likevel, vektfordelingen er en viktig årsak til at bilen oppfører seg slik den gjør. Det som i første rekke gjør den nye 3-serien så underholdende, er den flotte balansen som er der i utgangspunktet, kombinert med muligheten for å fremprovosere uvanlig lettkontrollerte bakhjulsskrenser. Bilen kan altså om ønskelig kjøres uhyre effektivt, samtidig som bilen krever svært kort tilvenning før den også kan kjøres på en meget engasjerende måte.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger