Motor og kjøreegenskaper

Dette er den minste dieselmotoren det er mulig å oppdrive i en premiumbil. Den holder akkurat, men byr ikke på opplevelser utover det du strengt tatt trenger. Den er et greit alternativ hvis ytelser ikke er viktig.

Publisert
Sist oppdatert

1,6-literen vi har kjørt i V50 finnes i en rekke biler. Siden motoren er utviklet som et samarbeidsprosjekt mellom PSA og Ford, sitter den faktisk i både Peugeot 206, 307 og 407, Citroen C4, C5 og Xsara Picasso, Ford Focus og Ford Focus C-Max og til slutt Volvo S40 og V50. Effekt og dreiemoment varierer litt fra merke til merke, men det kommer nok av mindre tilpasninger hos de forskjellige produsentene. Blant annet om de velger å oppgi boost-funksjonen som gir 20 newtonmeter ekstra i korte perioder. Motoren har også forskjellige navn. Hos Peugeot og Citroen heter den 1.6 Hdi, hos Ford heter den 1.6 Tdci og i Volvo heter den 1.6D.

Nok kraft

1,6-literen har et slagvolum på 1.560 kubikkcentimeter, turbo og common rail innsprøytning. Effekten blir da 110 hestekrefter ved 4.000 omdreininger, og dreiemomentet er 240 newtonmeter ved 1.750 omdreininger. Volvo har også boost-funksjonen som i et kort intervall gir 20 newtonmeter ekstra. 0 til 100 kilometer i timen klarer den på 12,1 sekunder og det forteller at det ikke finnes noen større kraftreserver i denne bilen, men det er godkjent for en normal familiebil. Toppfarten er nok lite interessant for den norske kundegruppen, men du klarer 190 på en vanlig dag.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer