Og jobbe må den fordi girkassen kun gir fire alternative utvekslinger. Grunnen til at V6-motoren klarer seg så fint er at vekten ikke er fullt så voldsom som selve bilen. 1.782 kilo veier Chryslers stasjonsvognalternativ, og det er 50 kilo mindre enn Mercedes-Benz E-klasse med tilsvarende motor.
Står på
3,5-literen er ganske sterk med 340 Nm ved 3.800 o/min. Hestekreftene dukker opp i antall av 249 ved 6.400 o/min, og selv med girkassens manglende vilje til å låse i gir virker det som det er nok av krefter i et bredt register. Og arbeidslysten er det ingen ting å si på, etter å ha kommet oss etter noen rystende nedgiringer sitter vi igjen med et positivt inntrykk av en ganske fleksibel motor.
Lyden er også moderat; selv ved høyt turtall er opplevelsen klart sivilisert. Forbruket er det som er drøyest på 300 C Touring - blandet forbruk er oppgitt til 1,19 l/mil. I effekt ligger den litt etter konsernsøskenet E-klasse som får 23 hestekrefter og 10 Nm mer ved lavere turtall ut av sin 3,5-liters V6-motor.
Gammelmodig girkasse
Firetrinnskassen ødelegger litt for kjøreopplevelsen i 300 C Touring. Skiftene er komfortable, men på svingete veier eller ved forbikjøringer er det et par svakheter som dukker opp. En ting er at det er få gir å velge mellom, en annen er at manuell sjalting er vanskelig. Fordi girkassen ikke er av typen som lærer seg kjørestilen din blir den manuelle sjaltefunksjonen enda viktigere.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger