1,6-literen i V50 er ingen ny motor. For eksempel vil mange Ford-eiere dra kjensel på kraftkilden, som er å finne i både Fiesta, Fusion, Focus og C-Max. I disse bilene yter motoren 100 hestekrefter og Ford-eide Volvo har åpenbart ikke sett noen grunn til gjøre endringer i effekt-uttaket.
Det betyr at V50-motoren på papiret fremstår som ganske tam sammenlignet med mange andre 1,6-liters motorer. De fleste andre motorprodusenter tar nemlig ut mellom 105 og 120 hestekrefter av sine 1,6-liters bensinmotorer. Dreiemomentet holder imidlertid følge med konkurrerentene. V50-motoren produserer 150 Nm ved 4.000 o/min, noe som er et par Nm over klasse-gjennomsnittet.
Fint mellomregister
100 hestekrefter og 150 Nm høres i utgangpunktet ikke spesielt friskt ut i en bil som veier 1,3 tonn. Men ute i virkeligheten gjør motoren etter vårt syn en bedre jobb enn tallene skulle tilsi. Motoren er nemlig ikke så avhengig av turtall som det vi hadde fryktet. 1,6-literen produserer et ganske fint bunndrag, samtidig som den oppleves som tilstrekkelig sterk i mellomregisteret. Dermed slipper man å gire ned hver gang man møter motbakker eller ønsker moderat fartsøkning.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger