Motor og kjøreegenskaper

I likhet med den utgående ML, blir den nye generasjonen tilgjengelig med fire motoralternativer. Vi spår at det store flertallet ML-kunder vil velge en av de to dieselmotorene.

Publisert
Sist oppdatert

Bakgrunnen for vår spådom har først om fremst å gjøre med prisene. De to dieselmotorene er nemlig langt rimeligere enn bensinmotorene. ML 280 CDI og 320 CDI vil koste henholdsvis 782.000 og 844.000 kroner, mens ML 350 har en prislapp pålydende 935.000 kroner.

Tung bil

Men høye bensinmotor-priser er ikke eneste grunn til at det er logisk å se nærmere på de to dieselalternativene. Nye ML er nemlig i likhet med forgjengeren en relativt tung bil, med egenvekt på rundt 2,1 tonn. I tillegg er ML selvsagt firehjulsdrevet, noe som også stjeler krefter.

Mye kraft

Dermed er dreiemoment viktig. Og som de fleste bilinteresserte vet, er nettopp dreiemomentet dieselmotorens viktigste fortrinn. Selv det minste dieselalternativet, 280 CDI, leverer hele 440 Nm - og det allerede ved 1.400 o/min. 320 CDI-motoren, som også har 3,0 liter slagvolum, produserer hele 510 Nm.

Til sammenligning produserer den mye dyrere 350-motoren ikke mer enn 350 Nm ved 2.400 o/min. Ja, selv V8-motoren, med sine 5,0 liter slagvolum, skaper ikke mer enn 460 Nm.

Dieselmotorene haler innpå

Selvsagt har bensinmotorer fortrinn sammenlignet med dieselmotorer. For eksempel leverer de vanligvis høyere effekt, kvikkere gassrespons, raskere akselerasjon og høyere toppfart. I tillegg støyer de mindre, produserer et vakrere lydbilde og har en mer kultivert gange.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.