I likhet med stadig flere norske kunder, blir vi også meget imponert over mange nye dieselmotorer. Til tross for både manglende kubikk og hestekrefter kan flere av motorene vise til oppsiktsvekkende ytelser. Løsningen på mysteriet er selvfølgelig turboladeren som generer et enormt dreiemoment i dieselmotoren. Til tross for mye krefter kan dieselmotoren også vise til et meget beskjedent forbruk. Dette er selvsagt en svært attraktiv kombinasjon. Tidligere kunne en bensinmotor i hvert fall hevde seg i glansnummeret 0 til 100. Slik er det ikke lenger. Hvis vi sammenligner BMWs egen 320i mot 320d ser vi at at dieselbilen er bedre på alt. Den har bedre akselerasjon, høyere toppfart, svært mye bedre fleksibilitet og lavere forbruk.
Effekt
Effekten har tatt seg opp mye i BMWs 2-liters dieselmotor. Først hadde den 136 hestekrefter og 280 newtonmeter. Andre steg var 150 hestekrefter og 330 newtonmeter. På testbilen er effekten nå oppe i 163 hestekrefter og dreiemomentet er 340 newtonmeter. Dreiemomentet når toppen på 2.000 omdreininger, noe som ikke er spesielt tidlig. Sammenlignet med 2-literen som sitter i Audi A4 er det ganske seint. Audi når toppen allerede på 1.750. Skal du ha bunndrag i 3-serien må du med andre ord opp på sekssylindret motor.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger