Motor og kjøreegenskaper

180 hestekrefter skaper høye forventninger, forventninger C4 2.0i VTS ikke helt klarer å innfri. Kjøreegenskapene er gode, men noen skikkelig GTI-bil er VTS ikke.

Publisert
Sist oppdatert

De færreste forbinder Citroën med motorsport og spreke bilmodeller. Dette til tross for at Citroën er mangeårig deltaker i World Rally Championship (WRC) og attpå til kan vise til svært gode resultater.

Forklaringen bak fraværet av sportslig image er selvsagt at Citroën, sammenlignet med mange andre bilprodusenter, har satset lite på motorsterke og sportslige modeller. Seks-sylindrede motorer hører med til sjeldenhetene og V8-motorer er fullstendig fraværende i Citroëns modellportefølje.

Komfort fremfor sport

Heller ikke når det kommer til kjøreegenskaper har Citroën satset spesielt mye på sportslighet. Hos Citroën er det komfort som tradisjonelt har stått høyest på agendaen. Det var derfor ikke altfor høye forventninger vi hadde da vi hentet det foreløpig mest sportslige medlemmet i C4-familien - 2.0i VTS.

180 hestekrefter

Under VTS-panseret finner vi en 2,0-liters selvpustende bensinmotor som på papiret skal levere 180 hestekrefter. Dette er i utgangspunktet friske tall for en bil som kun veier 1.337 kilo. Ute i virkeligheten har imidlertid denne motoren store problemer med å leve opp til disse tallene. Riktignok produserer motoren fin akselerasjon. Fartsøkningen som skapes fra 2.500 til 7.200 omdreininger gir et fint skyv i seteryggen. Likevel - vi følte aldri at vi fikk hilst skikkelig på alle de 180 hestekreftene.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.